Gå til hovedindhold

Det pædagogiske fundament

støtter vi op omkring borgerne og yder hjælp til alle gøremål, herunder også til sygeplejemæssige behov.

Vores faglige fundament er bygget op omkring tilgange, som vi har erfaret at vores borgere profiterer af.

Fælles faglige platforme:

Vi har valgt at have faglige grupper på tværs af husene. Dette mener vi giver en faglig refleksion og sparring mellem medarbejdere, der ikke nødvendigvis mødes i det daglige. Følgende fælles faglige platforme er etableret:

  • KRAP
  • Neuropædagogik/sanser
  • Strukturpædagogik og kommunikation (start september 2020)

Målet med de fælles faglige platforme samt deres faglige fokus og interessefelt er beskrevet nedenfor:

1. KRAP

Støtte til tilrettelæggelse af faglig praksis samt i at udarbejde metode- og handleplaner, (indsats mål) der tager udgangspunkt i den enkelte borgers ressourcer
Ensartethed i den pædagogiske tilgang ift. til den enkelte borger, således der er kontinuitet i faglig praksis
Fortsat udvikling og implementering af KRAP-skemaer.

2. Neuropædagogik og sanse-stimulation/integration

Den neuro-pædagogiske tankegang bidrager til en praksis, hvor borgerne imødekommes i forhold til den enkelte borgers kognitive ressource
Neuro-pædagogikken bidrager til udvikling af den faglige praksis på Brande Åbo
Opfølgning på sammenhæng mellem neuro-pædagogiske profiler, den enkelte borgers ressourcer og fokus i metode - og handleplaner
Afdække kognitive ressourcer hos de borgere, hvor det er aktuelt for derved at tilrettelægge individuelle strategier i faglig praksis
Sansestimuleringen på Brande Åbo er betydningsfuldt, da arbejdet med sanser bidrager til den enkelte borgers mulighed for at opleve meningsfuld respons fra egen krop (motorisk, perceptuel, indlærings- og adfærdsmæssigt)
Påvirkningen af sanser i passende doser medfører, at den der bliver stimuleret opnår en bedre mulighed for sanseintegration
At medarbejderne bliver dygtigere til, gennem vidensinformeret praksis, at vurdere den enkelte borgers behov for sansestimuli

3. Strukturpædagogik og kommunikation

Grundet borgernes kognitive niveau samt eksekutive funktioner arbejdes der i gruppen med strukturpædagogik, dagsrytmer og metodeplaner for at sikre struktur og høj genkendelighed
Valg af kommunikations former der bidrager til en praksis, hvor borgerne imødekommes på den enkelte borgers kognitive ressourcer
Arbejdet med kommunikation bidrager til udvikling af den faglige praksis på Brande Åbo.

 

Støtten borgerne modtager på Brande Åbo, tager udgangspunkt i handleplanen fra borgerens kommune. Der er i den udarbejdet indsatsmål, som beskriver hvilke af borgernes potentialer, der skal arbejdes på at styrke.

På Brande Åbo tror vi på, at der kan skabes udvikling hos vores borgere - omend vi er bevidste om - at det for nogle vil være ganske små udviklingspotentialer.

Da langt de fleste af borgerne på Brande Åbo, kun i begrænset omfang, kan klare hverdagens opgaver og udfordringer selv, tilbyder vi støtte og hjælp til alt. Hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte borgers behov, således at de så vidt muligt får vedligeholdt, eller ideelt set, udbygget deres selvstændighed.

Her er en række eksempler på, hvad vi tilbyder støtte og hjælp til:

  • Personlig hygiejne
  • Indkøb og madlavning
  • Oprydning, rengøring og tøjvask
  • Kontakt til det offentlige f.eks. læge
    Sygeplejemæssige behov
    Udover at sørge for en dagligdag med fokus på borgernes fysiske behov, tilbyder vi en dagligdag, der også tilgodeser den enkelte borgers psykiske velvære.

Dette gør vi bl.a. ved at:

Have et godt samarbejde med pårørende og samarbejdspartnere
Gøre brug af den omkringliggende natur, f.eks. ved gå- og cykelture
Bruge vores skønne udendørsaktiviteter, som gynger, vippe, trampolin mv
Bruge vores lige så skønne inden-dørs aktiviter, som spa-bade, Joba-hest
Gøre brug af tilpasset sansestimulation i samværet med vores borgere
Have fokus på at skabe gode stemninger overalt på Brande Åbo 
Brande Åcenter er bemandet med kompetente medarbejder døgnet rundt.